Nie masz doświadczenia i wiedzy ?

Kupujesz lakiernię pod usługi ? pod własną produkcję ?  

Czym się kierować przy zakupie urządzeń do lakierowania proszkowego?

Jakie cechy powinna mieć dobra lakiernia proszkowa ? 

Postaram się w uproszczeniu powiedzieć Ci na jakie rzeczy zwracać uwagę.

 

Przede wszystkim zdaj sobię sprawę z tego, że możliwy jest zakup urzadzeń które beda sluzyly calymi latami i nie beda wymagaly wymiany, to nie musi duzo kosztować, musisz jedynie dokonac wlasciwego wyboru.

 

Co jest najważniejsze w lakiernii proszkowej? Pewnie nie mając doświadczenia myślisz, że aplikator. Nic bardziej błędnego, nawet najlepszy aplikator nie pomoże Ci jeśli w Twoim piecu będziesz miał złe rozkłady temperatur, w miejscu gdzie element zostanie przegrzany farba się odbarwi a gdzie nie dogrzany, farba będzie odpadać.


Przedewszystkim najważniejszy jest Piec.

 

Zadaj sobie pytanie, co chcesz malować, komu, czy przewidujesz rozwój? A może nie chcesz przeznaczać na lakiernię duzych sum? po co przeplacac? nikt nie lubi przeplacac. Weź jednak pod uwagę parametry. Myślisz - przecież to oczywiste, odpowiadam - znając rynek produkty diametralnie róznią się od siebie, jednak nikt tego nie sprawdza. Dla większości Piec, to Piec. Spotykam się z klientami którzy kupili dużo gorszej jakości produkty, płacąc drożej np. w Chinach, bo nie przyszło nikomu do głowy, że tam może być drożej niż w kraju.


Jak sprawdzić czy nie przepłacam, czy firma jest profesjonalna?
Wybór jest prosty, wybierz sobię ofertę z najlepszymi parametrami urządzeń, 
są drogie firmy, i nie zawsze ich cena idzie w parze z jakością, poproś każdą z firm o wycenę urządzeń z lepszymi parametrami które dobrałeś sam wcześniej, będziesz miał skalę porównawczą 1:1.


Zapytaj wprost,
ile będzie kosztowała Kabina proszkowa u tańszej konkurencji jeśli zażyczysz sobie żeby do niej zamontowali 2 aluminiowe wentylatory? obawiam się, że już nie będą tańsi, pewnych rzeczy nie da się zrobić taniej, jeśli są tańsze, znaczy, że użyte zostały gorsze materiały.

  


1. Piec do polimeryzacji farby proszkowej.


a) Rozkład temperatur w piecu.

Na rynku jest wiele Piecy, wykonanych w róznych technologiach, jednak do wypalania nadaje się niewiele z nich, mało który producent mówi o rozkładzie temperatur w piecu, to jest podstawa! jak miałbyś dokonać wyboru, nie znając podstawowych parametrów? Wielu producentów w ogóle go nie mierzy! jak więc mieli by Ci go podać? 

b) Jak rozwiązany jest nawiew powietrza w piecu? 

Piec z obiegiem powietrza, musi posiadać kanały rozprowadzające równomiernie powietrze po całej komorze pieca równocześnie. Jeśli piec będzie posiadał wentylator który wyłącznie "miesza powietrzem" i nie ma możliwości jego dawkowania w różne jego częsci, nie ma możliwości, żeby rozkład temperatur był jednakowy. Samo zrobienie kanałów rozprowadzających nie gwarantuje dobrego wyniku, dlatego piece ROMER, posiadają regulację nadmuchu na każdą strefę pieca, a każdy piec jest regulowany i mierzony po zakończeniu procesu produkcyjnego.

c) Jakie są dostępne opcje nawiewu w piecu?

Powietrze w piecu może byc rozprowadzane na wiele sposobów, może przepływać całą ścianą do drugiej ściany, lub może być zaciągane górą a wdmuchiwane oboma ścianami, nie każda opcja jest dobra, dla każdego procesu wygrzewania.


d) Jak rozwiązana jest wymiana grzałek, wentylatora?

Profesjonalne piece posiadają budowę modułową, to znaczy, że jeśli spali Ci się grzałka nie będziesz musiał rozbierać całego pieca, żeby się do nich dostać, tylko wyciągasz moduł grzejny i wymieniasz na nowy. To samo dotyczy wentylatora, spalił Ci się silnik ? wyciągasz cały moduł, nie ingerując w budowę pieca.

 

 

 

2. Kabina proszkowa

 

 

Dlaczego to ważne, z czego zrobiona jest kabina? Wogóle musze mieć Kabinę? przecież to nie ma znaczenia, sąsiad ma lakiernię i maluje w powietrzu. Takie opinie też słyszałem

Kabina przede wszystkim ma odpylać pomieszczenie zapobiegając wystąpieniu mieszanki wybuchowej, pełni jednak jeszcze funkcję która pozwala nam na odzysk proszku. 

 

 a) Jakie wentylatory są w kabinie?

Większość firm w Kabinach montuje wentylatory stalowe, co jest niedopuszczalne prawnie i niebezpieczne. Ponadto wentylatory stalowe są ciężkie, co za tym idzie potrzebują więcej mocy - ciągną więcej prądu. Wentylatory stalowe są również bardzo głośne, producenci chcąc osiągnąć duzą moc wyciągową stosują rowniez zwiększenie obrotów do 2800rpm - efekt jest taki, że Kabina wydaje dźwięki jak startujący samolot pasa. Aluminiowe wentylatory są lekkie, pracują na poziomie 73dB, i nie tworzą iskry.
W Kabinie proszkowej występuje druga strefa zagrożenia wybuchowego - z tego powodu lakiernia proszkowa obłozona jest przepisami prawnymi związanymi z wybuchem - partyzantka nie wskazana.

Wentylator stalowy jest dużo tańszy od aluminiowego, nie należy jednak oszczędzać na bezpieczeństwie, jeśli w firmie masz wizyty z PIPu - możesz mieć problem jeśli w kabinie masz stalowe wentylatory.
Stalowy wentylator ocierając o stal tworzy iskrę, która może być przyczyną wybuchu mieszanki powietrze-pył.

b) Jaka jest moc wyciągowa kabiny?

Im większa moc wyciągowa kabiny, tym teoretycznie głośniejszy wentylator, pytaj o poziom natezenia hałasu w kabinie - to ma znaczenie w momencie badań stanowiskowych BHP.

Im słabsza moc wyciągowa, tym słabsza kabina, kabina musi być mocna, o ile na nowych filtrach kabina będzie dobrze ciągnąć proszek, to po kilku dniach uzytkowania już będzie gorzej, poniewaz filtry się zatykają, a ich stuprocentowe wyczyszczenie jest praktycznie nie mozliwe.

c) Z czego zrobiona jest kabina?

Kabiny mogą być wykonane z róznych materiałów, najgorsze materiały z jakich można zrobić kabinę to stal malowana na mokro


Kabina ma nie przyciągać naładowanego ładunkiem elektrostatycznym proszku, nie trzeba tłumaczyć róznicy w powłoce malowanej na mokro a proszkowo, jednak są na rynku producenci, którzy swoje kabiny proszkowe malują na mokro.

W przypadku zastosowania czarnej blachy malowanej na mokro ładunek przyczepia się bez żadnych problemów, w dodatku takie powłoki są porowate co utrudnia czyszczenie.


W przypadku nierdzewnej blachy lustrzanej o wysokiej zawartości chromu parametry przyciągania ładunków kabiny są jednakowe z surową - tj. nie pomalowaną czarną blachą. Dzieje się tak dlatego, że ten używany przez niektórych producentów gatunek blachy jest tylko pospolicie nazywany nierdzewnym, ponieważ zardzewieje po naruszeniu zewnętrznej powłoki chromu.


Kabina zrobiona ze stali pomalowana proszkowo to najbardziej optymalny produkt spotykany na swiecie, i najczęściej wybierany, w tym przypadku proszek zbiera się dobrze, a syntetyczna powloka farby proszkowej stanowi warstwę izolacyjną która ogranicza przewodność i magnetyczność - przez co proszek się tak nie czepia jak w przypadkach poprzednich.

Idąc dalej, wyrózniamy jeszcze wykonanie ze stali gatunkowej nierdzewnej kwasoodpornej tj AISI304, PN 1.4301 - czyli produkt imitowany przez wyżej wymienioną blachę lustrzaną, kabina z blachy gatunkowej nie wykazuje w ogóle przyciągania, takie rozwiązanie jest jednak drogie, i nie zawsze opłacalne, ma to jedynie sens w liniach lakierniczych gdzie zuzycie proszku jest bardzo duze, alternatywa dla Kabiny ze stali kwasoodpornej sa Kabiny plastikowe o jeszcze lepszych parametrach.

 

d) Jakie zamontowane są filtry?

Występują 3 rodzaje filtrów najtańsze celulozowe, celuloza-poliester, poliester.
Najlepsze są filtry poliestrowe, można je myć wodą, wykazują najlepszą odporność na uszkodzenia mechaniczne, filtry z dodatkiem celulozy są najtańsze, takie filtry są zabarwione na zółto/brązowo/pomarańczowo, są to najprostsze filtry z papieru - wykazują mniejszą odporność na uszkodzenia mechaniczne niż filtry poliestrowe, oraz nie mozna ich myć wodą.

UWAGA!
Nawet te drozsze firmy, używają filtrów celulozowych(Papierowych). Ich wymiana nie załatwi Ci problemu. To jest sygnal dla Ciebie, ta Kabina nie ciągnie! po zmianie filtrów na grubszy materiał, lub bardziej skuteczny, ta Kabina przestanie ciągnąć. Zakładają je dlatego, że ten materiał wykazuje najmniejsze opory dla wentylatora.

e) Jaka jest powierzchnia filtrowania Kabiny?

Po oszczędności mozna równiez sięgnąć zanizając powierzchnie filtrującą wkładów filtracyjnych. filtr, to filtr, nie? Często od klientów się słyszy, "Kabina na 3 filtry", jakie to ma znaczenie skoro nie pytasz o powierzchnie? Jeden dobry filtr może mieć tyle powierzchni co 4 słabej jakości filtry.

f) Jak montowany jest filtr?

W przypadku częstej zmiany kolorów, przydatny staje się śrubowy montaż filtrów, Pozwala on na szybką wymianę filtra, większość producentów stosuje tańszy - bagnetowy montaż filtrow, niektórzy z nich nie montują nawet przy tym aluminiowych kołnierzy mocujących. Montaż śrubowy filtra zapewnia dużo lepszą szczelność i łączenie kabina-filtr. W przypadku montażu bagnetowego, możesz być pewny, że jeśli Twoja Kabina jest wystarczająco mocna, farba przedostając się tym właśnie nieszczelnym łączeniem będzie latać po całej hali.

g) Jak czyszczone są filtry?

Czyszczenie filtrów w Kabinie to podstawa, bez czyszczenia filtrów Kabina pierwszego dnia przestanie pełnić swoją funkcję, filtry się zatykają i Kabina przestanie ciągnąć, ważne jest, żeby cały filtr został odmuchany od środka, na efekt składa się technologia systemu odmuchu i pojemność zbiornika ciśnieniowego - w przypadku naszych Kabin jest to technologia opracowana przez nas. Okazała się ona dużo skuteczniejsza niż wcześniej stosowana przez nas Jet-Venturi, którą stosuje większość konkurencyjnych firm.

 

 

3. Aplikator proszkowy


Aplikator proszkowy w lakiernii odpowiedzialny jest za naniesienie proszku na element, wyróznia się 2 rodzaje aplikatorów, ładujące proszek poprzez tarcie w lufie "Tribo" i ładujące je za pomocą generatora wysokiego napięcia, elektrostatyczne - "Corona".

Rynek aplikatorów został obstawiony przez komercyjne firmy które wyspecjalizowały się w produkcji tego sprzętu, sprzedają je za wysokie ceny które generalnie nie mają nic wspólnego z realnymi kosztami produkcji. 

Obrali sobie ten kierunek, poniewaz jest na nim relatywnie najwyzszy profit, kazda lakiernia musi miec aplikator, jest on najtanszym w produkcji elementem lakierni proszkowej, wokół aplikatora krązą opowieści, ze stanowi najwazniejszy element dobrej lakierni, nie jest to prawda, aplikator ma wyłącznie nanieść proszek na element.

Aplikatory mogą nie radzić sobie z malowaniem, mogą nie domalowywać, mogą nie malować trudnodostępnych powierzchni, jednak to widać odrazu i nie ma co dorabiać do tego ideologii.


Duzo bardziej niebezpieczne są przypadki kiedy np. piec nie dogrzeje elementów, lub elementy nie zostały odpowiednio odtłuszczone, to są podstawy, nie aplikator.

W momencie kiedy element nie został dobrze odtłuszczony, lub nie został dogrzany, farba na pierwszy rzut oka będzie wyglądać dobrze, trafi do klienta czy to na montaż. Odpadnie po paru tygodniach, co wtedy? to może spowodować ogromne straty - takie przypadki się zdarzają, a w przypadku zle zrobionego pieca to reguła. 
Jeśli więc planujesz oszczędzić na Piecu i przygotowaniu powierzchni na korzyść aplikatora - to moze się odbić czkawką.

 

 

Opracowanie Romer P.P.